Je babydragen DEEL 2: draagdoek; Rekbaar of geweven?

Hoi!

Vandaag een artikel over het dragen van je baby.
Al vrij vroeg in mijn zwangerschap was ik van plan iets van een draagdoek of zak te kopen, want het lijkt mij ideaal op wat hangerige dagen en voor als je ergens heen gaat waar het onhandig is om de wagen bij je te hebben.

In het deel van vandaag leg ik het verschil tussen een rekbare doek en geweven doek uit.


Vrij snel was ik er al wel achter dat ik voor een doek zou gaan in plaats van een draagzak waarom:

→ Altijd ergonomisch, tenzij je verkeerd knoopt  (wat ergonomisch inhoud word in een ander artikel over draagzakken uitgelegd)
→ Direct vanaf geboorte te gebruiken (al heb je wel ergonomische draagzakken die vanaf de geboorte zijn te gebruiken)

Draagdoeken heb je in 2 soorten en ook daarin zijn er verschillende soorten.
Maar de twee grootste verschillen zijn rekbaar en geweven doeken.

Rekbare doek
Rekbare doeken hebben als voordeel dat ze vooraf te knopen zijn en je dus niet telkens opnieuw zit te stuntelen als je kindje in en uit de doek wilt. Je moet er alleen wel voor zorgen dat je goed strak knoopt! Een rekbare doek is alleen minder lang te gebruiken dan de gemiddelde geweven doek.
Je kan maar 1 soort knoop gebruiken en op een gegeven moment wordt de doek slap of je kindje al te zwaar om te dragen in de rekbare doek.

Geweven doek
Daarom koos ik ervoor om geweven doeken aan te schaffen.
Deze zijn draagkrachtiger en kunnen op veel verschillende manieren geknoopt worden. Zo kan je kindje bijvoorbeeld op de heup geknoopt worden, of op de rug (zelfs al voor ze zelfstandig tot zit kunnen komen met de ruck knoop ;)).

Nog een voordeel van de geweven doeken is dat ze van veel verschillende materialen worden gemaakt, van 100% katoen tot allerlei hennep, linnen, wol blends. Je kan het zo gek niet bedenken of het bestaat wel! Elke blend heeft zo zijn eigen voordelen. Ik ben geen expert, maar waar ik wel achter ben gekomen de afgelopen maanden is dat je goed moet kijken wat je doeleinde zijn voor de doek.

Er bestaan bij de geweven doeken ook veel verschillende maten, voor elke soort knoop kan een andere knoop fijner zijn. Je hebt ook nog een variant ringsling.

Wat kies ik zelf?
Zelf heb ik een geweven draagdoek van Yaro aangeschaft, dit is een doek van 100% katoen in maat 6.
Het is de La vita mint.
Waarom ik voor deze doek heb gekozen is vooral omdat ik het een mooie doek vond en op internet had gelezen dat het een geschikte doek is voor een beginnende knoper en pas geboren baby.  Plus dat ik hem niet maar op 1 bepaalde manier kan gebruiken, maar dus ook ermee op de rug en heup kan dragen.
Ook heb ik een ringsling van ArtiPoppe. De Monogamy Zeus.
Nadat ik zo'n 2 maanden geleden de doek geweven zag worden op het instagram account van Artipoppe wist ik het zeker, die moest en zou ik hebben zodra die in de verkoop kwam! Een maand daarna zag ik hem in ringsling variant bij Romy Boomsma voorbij komen en werd het nogmaals bevestigd, die wou ik hebben!



Zoals in mijn 30 weken zwanger update gelezen kon worden heb ik hem dus besteld de dag dat ie uitkwam.

Ik ben heel benieuwd hoe mij het dragen zal gaan bevallen en welke doek ik straks het meest ga gebruiken. Er zijn veel pareltjes te vinden en ik denk dat er straks een heuse verzameling met doeken zal ontstaan.

Draagconsult
Zoals ik in een ander deel heb uitgelegd kan je bij een draagconsulent terecht voor het passen van draagzakken, maar ook voor het aanleren van een nieuwe knoop.
Om een draagconsulent bij jou in de buurt te vinden kan je terecht op deze website:

www.draagdoekconsulenten.nl

nog een tip:
op facebook is er een groep: draagpraat
Hier kan je terecht voor tips wat betreft dragen en worden er ook leuke foto's gedeeld van andere draagmama's en papa's.
Let wel op, de groep is gericht op het ergonomisch dragen!

Het is een lekker uitgebreid artikel geworden en ik hoop dat jullie er wat aan hebben.
Zodra de kleine is geboren en ik zelf wat meer ervaring heb in het dragen zal er nog een volgend deel komen met mijn ervaringen.

Hebben jullie zelf een draagdoek/zak?

xx Gwen

Reacties

Populaire berichten